Drogi Muzealny Gościu, mamy przyjemność zaproponować Ci wyjątkowe, interaktywne zwiedzanie ekspozycji malarstwa i rzeźby polskiej po 1945 roku. Niniejszy przewodnik obejmuje 15 prac, na które najdłużej patrzyli uczestnicy badania okulograficznego. Oznacza to, że prawdopodobnie także Ciebie zainteresują one najbardziej. Z tego względu postanowiliśmy je opisać – szczególnie te fragmenty, które budziły największe zainteresowanie. Zwiedzając ekspozycję z naszym przewodnikiem, wkraczasz nie tylko w świat doskonałych dzieł sztuki, ale także własnej percepcji. Przeglądając na swoim smartfonie lub tablecie opisy poszczególnych obrazów, dowiesz się, w jaki sposób Twój wzrok przemieszcza się po powierzchni płótna. Prezentowane na poniższych stronach materiały wizualne pozwolą Ci na interakcję z obrazem, jakiej do tej pory nie doświadczyłeś.

Droga na wystawę i kilka słów wyjaśnienia.

Nawigacja

Układ
Przewodnik został opracowany w taki sposób, aby każdy, kto odwiedzi Muzeum, mógł swobodnie wyświetlić go na smartfonie lub tablecie. Zachęcamy do przemieszczania się wraz z nim, zgodnie z przewidzianym przez kuratorów kierunkiem zwiedzania.

Położenie obrazów
Na pewno nie zgubisz się na wystawie, jeśli zwrócisz uwagę na zamieszczony przy opisie każdego z obrazów plan ekspozycji. Zaznaczono na nim położenie poszczególnych dzieł. U dołu każdej strony znajdziesz mapkę dotyczącą kolejnej pracy.  

Co znajduje się w przewodniku?

Okulografia

Jest to technika wykorzystywana między innymi w psychologii, medycynie i marketingu do rejestracji ruchów gałki ocznej oraz interpretacji pozyskanych w ten sposób danych. Najpopularniejszą metodą dokumentowania aktywności okoruchowej są nagrania wideo realizowane za pomocą specjalistycznych kamer. Prezentowane w niniejszym przewodniku analizy wykonane zostały przy pomocy tego typu sprzętu.

Mapy cieplne/fiksacje

Mapy cieplne to graficzna reprezentacja miejsc, w których wzrok uczestników badania skupiał się najczęściej. Innymi słowy, na mapach widzimy, w jakich obszarach wystąpiło najwięcej fiksacji. Spróbuj ocenić, czy i Twój wzrok skupi się na tych właśnie miejscach.

Kierunki spojrzeń/sakady

Ważnym elementem opisu każdego dzieła są mapy pokazujące kolejność i kierunek spojrzeń (sakady). Są one opisane za pomocą cyfr umieszczonych w kolorowych okręgach. Każda barwa wizualizuje ścieżkę patrzenia innego badanego. Z wykresu dowiadujemy się także, jak długo trwało spojrzenie – im większy jest okręg, tym więcej czasu widz przeznaczył na dany fragment.

Średni czas oglądu

Przy każdym obrazie został podany średni czas, przez jaki patrzyli na niego uczestnicy badania. To właśnie na tej podstawie dokonaliśmy wyboru dzieł, które prezentujemy. Zastanów się, czy poniższa lista pokrywa się z czasem, jaki Ty poświęcasz na oglądanie obrazów.

Ranking długości patrzenia na obrazy
Anna Alina Güntner, Maturzyści, 20,87 s.
Tadeusz Brzozowski, Fawory, 19,22 s.
Tadeusz Kantor, Multipart, 18,24 s.
Andrzej Wróblewski, Rozstrzelanie, 17,78 s.
Zdzisław Beksiński, Bez tytułu, 17,57 s.
Zbigniew Makowski, Martwa Natura, 17,31 s.
Jonasz Stern, Chwila światła, 17,00 s.
Stanisław Borysowski, Grafika K. B., 16,83 s.
Łukasz Korolkiewicz, Mieszkańcy Sodomy, 16,51 s.
Tadeusz Dominik, Kompozycja, 16,48 s.

Nagrania z okulografów

Każdy z nas patrzy na dzieło sztuki nieco inaczej. W dolnej partii każdej ze stron opisujących prace znajdują się filmy prezentujące ruchy oczu różnych odbiorców. Na dzieła patrzyła m.in. uczennica szkoły podstawowej, fizyk i artystka. Zastanów się, jak Ty patrzysz na poszczególne obrazy!

Metoda
Przebadano 11 osób. Ze względów technicznych do analizy nadawał się materiał obejmujący 9 uczestników – 4 kobiety i 5 mężczyzn. Średnia wieku wyniosła 30 lat. Wszyscy uczestnicy mieli poprawny wzrok lub skorygowany do poprawnego. Badania przeprowadzano z wykorzystaniem urządzenia Tobii Pro Glasses 2. Uczestnicy określali poziom zainteresowania malarstwem w skali 0-9. Uzyskana średnia wyniosła 6. Badani wykonywali następującą instrukcję: „W sposób swobodny i nieskrępowany czasowo obejrzyj ekspozycję „Malarstwo i rzeźba polska od 1945 do 2010 roku”. link do artykułu

PROJEKT ZREALIZOWANY W RAMACH STYPENDIUM MARSZAŁKA WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO ORAZ STYPENDIUM MIASTA TORUNIA
opracowanie merytoryczne i graficzne: Łukasz Kędziora | fotografie dzieł z kolekcji: Krzysztof Deczyński | tłumaczenie i proofreading: Martyna Kowalska